Lees meer

Meld je aan voor de nieuwsbrief
Aanmelden nieuwsbrief
Neem contact met ons op
Contact

U werkt jaren goed samen, er vindt een incident plaats of de spreekwoordelijke emmer loopt over en er bestaat een conflict. Vaak gaat een arbeidsconflict gepaard met ziekte. Hoe gaat u hiermee om?

 

Bij een conflict zijn er drie fases:

 

1) conflict als probleem dat gezamenlijk opgelost kan worden,

2) conflict als een strijd dat gewonnen moet worden,

3) conflict als totale oorlog.*

 

Een conflict constructief oplossen is lastig, daarom is hulp van een mediator vaak welkom. De meest voorkomende grondslag voor een conflict is miscommunicatie, dus breng de communicatie terug en u kunt tot oplossingen komen.

 

Waarom mediation?

 

Mediation zorgt voor efficiëntie en snelheid. Partijen kunnen elkaar na de mediation in de ogen kijken en bepalen zelf de oplossing. De kosten zijn daarnaast vaak beduidend lager dan de kosten van een juridische procedure. Andere redenen zijn dat de ontslagroute vol onzekerheden zit voor zowel werkgever als werknemer. Beiden willen ook graag snel duidelijkheid en/of willen geen (verdere) strijd aangaan met de ander maar wil op een constructieve wijze in overleg om tot een oplossing te komen.

Altijd exit bij een conflict?

Een conflict en een mediation hoeven niet direct te leiden tot beëindiging van het dienstverband (exit mediation). Tijdens de mediation wordt namelijk altijd stilgestaan bij de samenwerking, waar ging het mis, wat zou beter kunnen? Wat zou eventueel wel werken? Bij mediation is ook ruimte om vrij te brainstormen over mogelijke oplossingen. Denk bijvoorbeeld aan het maken van nieuwe werkafspraken, wisseling van afdeling of kantoor, herindeling werkproces, aanpassen van communicatie naar elkaar. En het komt ook voor dat mediation ervoor zorgt dat cliënten weer door één deur kunnen en weer kunnen samenwerken.

 

Het komt echter wel vaak voor dat clienten aangeven geen mogelijkheden te zien om met elkaar samen te werken, ondanks dat de mogelijkheden zijn onderzocht. Het kan zijn dat beide cliënten dit zo zien of dat één client aangeeft niet meer te kunnen of willen samenwerken. In deze situaties wordt beëindiging van het dienstverband besproken (exit mediation).

 

Het is dus altijd aan clienten hoe een mediation eindigt en welke oplossing gezien wordt als passend.

Mijn advies: laat u in een conflict niet verleiden tot fase 3, totale oorlog. Ga voor mediation, de snelle win-win situatie.

 

Lees voor meer informatie over arbeidsmediation ook onze pagina over arbeidsmediation.

 

*zie voor meer informatie de Escalatieladder van Glasl.

Vraag vrijblijvend een offerte aan

    Neem contact met mij op
    Liever direct contact opnemen?